Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Secara umum, terdapat dua asas untuk menetapkan status kewarganegaraan seseorang yaitu asas ius soli

Secara umum, terdapat dua asas untuk menetapkan status kewarganegaraan seseorang yaitu asas ius soli dan asas ius sanguinis. Apa perbedaan dari dua asas tersebut?

Jawab:

Asas ius sanguinis (law of the blood) adalah asas yang menentukan kewarganegaraan seseorang berdasarkan keturunan, bukan berdasarkan negara tempat kelahiran.

Asas ius soli (law of the soil) adalah asas yang menentukan kewarganegaraan seseorang berdasarkan negara tempat kelahiran. 

Pembahasan: (lebih detail)

Asas ius soli (hukum tempat kelahiran atau law of the soil) adalah asas yang menentukan kewarganegaraan seseorang berdasarkan tempat kelahirannya. Negara yang menggunakan asas ini antara lain Amerika Serikat (AS) dan Kanada.

Asas ius sanguinis (keturunan/hukum darah atau law of the blood) adalah asas yang menentukan kewarganegaraan seseorang berdasarkan keturunan orangtuanya, di mana pun ia dilahirkan. Negara yang menggunakan asas ini salah satunya adalah Filipina.

 ++++++++++++++++++++++++++

Semoga Bermanfaat dan Berkah

Jangan Lupa Belajar Terus

Ingat Cita-Cita, Orang Tua, dan Keluarga

Posting Komentar untuk "Secara umum, terdapat dua asas untuk menetapkan status kewarganegaraan seseorang yaitu asas ius soli"